نقد کتاب کاربرد
فناوری ارتباطات و اطلاعات در تدریس
به سفارش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
هدف از این پژوهش، تحلیل نقادانه و تعیین نقاط قوت و ضعف یکی از کتابهای درسی دانشگاه پیام نور بنام "کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس" اثر پائول جین می باشد. نوع پژوهش توصیفی با تکنیک تحلیل محتوا و با واحد تحلیل، مضمون و نیز جامعه و نمونه آماری از نوع سرشماری است. نتایج حاصل نشان می دهد علیرغم اهمیت کتاب درسی در آموزش از راه دور در دانشگاه پیام نور و لزوم دقت نظر برنامه ریزان آموزشی و درسی در گزینش متون علمی، کتاب مذکور قدیمی، فاقد نوآوری و استفاده از آخرین اطلاعات مرتبط به فناوری های نوین است. عدم شهرت مولف در سطح جهانی، ترجمه گاهی غلط بعضی از کلمات تخصصی و عدم درج معادل انگلیسی لغات کلیدی در پاورقی، عدم ارجاع درون متنی، تاکید مولف بر ابعاد سخت افزاری و نحوه کار با دستگاه هایی که اکنون در مراکز آموزشی نقشی ایفا نمی کند، عدم انسجام و نظم معنادار بین فصول و پارگراف های متن از نقاط منفی کتاب است. در مقابل تلاش نسبی مولف برای کاربردی کردن مطالب و رعایت وفاداری به متن توسط مترجمان از موارد مثبت کتاب می باشد. در هر حال با توجه به قدمت کتاب، چاپ و تدریس آن توصیه نمی شود.
برای دریافت متن کامل نقد این کتاب به قلم آقای دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی بر روی لینک زیر کلیک نمایید.